Friday, August 01, 2008

3 slott kronet med 1 konditori.

Rundt Mälaren ligger slottene tett som hagl. Vanligvis kjører jeg rett forbi. Senere enn slottenes åpne tider. Men onsdag passerte jeg i rimelig tid og bestemte meg for å stoppe på Taxinge. Som lenge har vært i mine fikadrømmer. Og når jeg endelig stoppet, besøkte jeg for sikkerhets skyld tre slott og toppet det hele på konditori. Man trenger ikke dra til seters for å gjøre seg fet.

Taxinge-Näsby slott

Vakkert. Et fantastisk utvalg av kaker. Små og store. Søte og veldig søte. Spiste en med blåbær, vaniljekrem, gele, på mørbunn. Smakte helt fortreffelig. Mye mennesker i god stemning. Utsikten fra bordet var uslåelig.
La vita è bella!

Fiholms slott



En skjønnhet i fransk(-hollandsk) renessanse. Det litt tilbaktrukne og hemmelige gjorde inntrykket enda sterkere. Jeg nøt synet, gispet etter luft og strente av gårde til caféen. Et totalt stilbrudd med udde utemøbler, kitsch, og hyggelig personale. Det kunne ha vært en oase...

Sundbyholms slott

Stram og elegant bygning. Sikkert et bra sted, men jeg fikk litt følelsen av upper class camping. Og restauranten var bare åpen for et lukket selskap. Så jeg nøyde meg med et 2 minutters opphold i japansk stil.

Saga Konditori

Til slutt var det stopp på Saga konditori i Arboga. Blodsukkeret hadde kjørt heis en hel formiddag, så jeg var lykkelig, men trengte noe grovt. Endte opp med en bolle også. En jeg ikke kunne motstå. Den viste seg å være verdens beste. Verdt en liten omvei :)

3 comments:

Anonymous said...

Sagas konditori gör goda bakelser! Får se om man lyckas komma in då jag ev. tänker åka dit med brorsan och se lite medeltidsdagar :)

Snygga slott, om man kan säga så, inte så vulgära som barockslotten kan vara. Fiholms slott ser ut och vara värt ett besök! Sist jag var på ett slott var det Tidö och deras enorma leksaksmuseum. Invändigt var det spännande då olika rum inretts i olika tidsanda. Men trädgåden var lite efterskött och cafét var just då stängt.

Ha en fin tisdagskväll!

Anonymous said...

bloggsvar: Oj, du den boken har jag inte så nu gav du mig nåt att köpa!
Det är alltid en spänning och flyt framåt i texten hos Englund, och det där förordet är inget undantag må jag säga! :)

Aha, det visste jag inte. Oxenstierna hade iaf god smak, tycker jag personligen :)

Fredrik said...

Helt enig! Englund skriver fantastisk godt. Gleder meg til å lese videre. Takk for fin inspirasjon :)

Fiholms var fantastisk vakkert. Bare grupper med forhåndsavtale får se de indre gemakker så de forble en hemmelighet for meg. I våre dager ingen storslagen park/hage och ingen café verdt omveien, men selve slottet var en ren nytelse for øyet. Og det er byggd 1640 - 1642, i Sveriges gryende stormaktstid :)

Tidö frister.
Ellers blir det kanskje en båttur til Gripsholm før sesongen er over. Det virker spennende.